Quadropolis

Quadropolis is de SIM-city van de bordspellen. Je bent tijdens het spel gebouwen in je eigen stad aan het plaatsen en door juiste combinatie te maken scoor je punten. Op een centraal bord liggen alle tegels waaruit je kunt kiezen, als je ze kunt pakken. Je kunt een tegel pakken door een pijl met een getal aan het zijkant van het bord te plaatsen. Het getal geeft aan hoeveel plaatsen je de betreffende kant op moet tellen en de bijbehorende tegel krijg je. Aangezien de tegels van één tot en met vier genummerd zijn, wordt de keuze steeds kleiner. Allereerst is belangrijk te weten welke zes soorten gebouwen er zijn en hoe ze werken:

- Flatgebouw: Deze kun je op elkaar stapelen, indien je met de juiste nummer een tegel pakt. Wil je tweede verdieping bouwen dan moet je het flatgebouw bemachtigd hebben met de pijl met nummer twee erop, enzovoort. Hoe hoger het flatgebouw, hoe meer punten je ervoor krijgt.

- Parken: een park is punten waard voor elk flatgebouw in een plusvorm eromheen (wel aangrenzend). Sommige parken kunnen ook minpunten van parken neutraliseren (zie winkels voor meer uitleg).

- Winkels: Bij het verkrijgen van tegels kun je inwoners of energie krijgen benodigd om gebouwen te activeren. Wanneer een gebouw niet geactiveerd is aan het einde van het spel, dan telt de tegel niet. Daartegenover zijn alle inwoners en energie waar je mee overblijft aan het einde van het spel minpunten waard. Een winkel is de manier om het overschot van inwoners en de bijbehorende minpunten te neutraliseren. Je krijgt simpelweg punten voor inwoners geborgen in de winkel.

Fabrieken: Een fabriek levert op dezelfde wijze punten op als een park, al krijg 2 punten voor elke winkel en 3 punten voor elke haven om een fabriek heen (aangrenzend).

Gemeentehuis: Je stad is opgedeeld in vier kwadranten. Gemeentehuizen zijn punten waard, wanneer je in elk kwadrant (of gewoon in meerdere) een gemeentehuis hebt.

Haven: Wanneer je havens in een horizontale of verticale lijn bouwt dan leveren ze meer punten op. Niet alleen je langste reeks, maar alle reeksen tellen mee.

 

Aanvullende regels

Bij Quadropolis kun je tegenstanders weinig dwarszitten, maar desondanks is er een manier. Bij het pakken van een tegel van het centrale bord komt op de lege plek een zwarte pion te staan. De volgende speler mag geen pijl plaatsen op plekken die wijzen naar deze pion. De zwarte pion verhuist elke keer naar de plek waar meest recent een tegel gepakt is. Om de keuzes nog meer te beperken: waar al tegels geplaatst zijn, mag niet nog een tegel geplaatst worden. Beginspeler zijn heeft zo dus zijn voordeel!

 

Oordeel

Bij Quadropolis is het een kwestie van keuzes maken en efficiënt plaatsen.