Kingdombuilder
Bij Kingdombuilder is het de bedoeling om zoveel mogelijk punten te behalen door het voldoen aan drie missies die ieder spel anders kunnen zijn. Centraal op tafel staat een bord met verschillende landschappen. Spelers plaatsen om en om drie huizen neer (aaneengesloten indien mogelijk) om het landschap waarvan ze een kaart hebben. Je hebt maar één kaart in handen, waardoor je in je bouwkeuzes wordt beperkt. Op het bord zijn ook bonustegels te vinden in de vorm van steden. Grens je aan een stad, dan mag je een bonustegel pakken van de betreffende stapel. Deze bonussen mag je elke keer als je aan de beurt bent gebruiken, wat ze essentieel maken in elk spel.
Voorbeelden van missies kunnen zijn: voor elk dorp dat aan een stad grenst krijg je een punt, je langste horizontale reeks is één punt per huis waard of alle dorpen die grenzen aan water zijn één punt waard. Je moet je dus elk spel op andere dingen focussen. Ga er maar vanuit dat je niet efficiënt bouwt als je alle drie missies een beetje uitvoert. Probeer je te focussen op één of twee missies voor een optimaal resultaat.
Kingdombuilder is een eenvoudig te spelen spel, met niet veel keuzes. Je hebt maar één kaart in handen dus veel optie om te bouwen heb je niet.... Dat denk je tenminste. Naarmate het spel vordert kun je op een punt belanden dat je nergens kunt bouwen met je kaart. Dat komt juist mooi uit, want dat mag je een willekeurige plek (van hetzelfde landschap) kiezen om een nieuwe nederzetting te beginnen. En voor welke missies ga ik? Wat is je gehinderd wordt door een tegenspeler? Er zijn dus allerlei factoren waar je bij Kingdombuilder op moet letten. Makkelijk te spelen, maar uitdagend om te winnen!
Ontwerp: 7 (niet heel uniek, maar ziet er verder prima uit)
Spelmechanisme: 8 (het kan uiteindelijk vervelen, maar zolang je het af en toe speelt blijft het leuk)
Kwaliteit: 6,5 (Er is weinig materiaal, maar wat er is ziet er prima uit. De platen die het centrale bord vormen kunnen wel bol gaan staan.)
Maak jouw eigen website met JouwWeb