Islebound
Ditmaal een review van het bordspel Islebound van Red Raven Games. Mijn eerste indruk van Islebound is de kwaliteit van het spel en de artwork. Het ziet er allemaal zeer goed uit en de doos bevat veel materiaal. Bij Islebound ben je een piraat die het meeste roem (reknown/reown) moet vergaren door van eiland naar eiland te varen. Op elk eiland heb je de mogelijkheid om verschillende acties te doen zoals het verkrijgen van grondstoffen, piraten, zeeslangen (sea serpents), punten, een nieuw bemanningslid of tokens. Al deze acties kosten geld wat lastig is om te verkrijgen. De enige manier om aan extra geld te komen is om eilanden te veroveren of om een alliantie te sluiten. Voor sommige acties moet je je bemanning inzetten die vervolgens moe worden. Op bepaalde eilanden kun je laten rusten, zodat je ze weer kunt gebruiken. Jullie horen het al, er zijn eindeloos veel opties!
Grondstoffen kunnen gebruikt worden om sneller of meer piraten en zeeslangen te kopen of om gebouwen te kopen. Je mag sowieso aan het einde van je beurt een gebouw kopen, maar grondstoffen betalen is makkelijker. Hiervoor moet je wel op een bepaald eiland (static) zijn. Je behoudt zo je geld en zoals ik al zei: geld is schaars! De ander optie is dus om piraten en zeeslangen te kopen. Deze kunnen beiden gebruikt worden om eilanden te veroveren. Wanneer je naar een eiland vaart mag je in plaats van betalen en de actie uitvoeren ook je strijdkrachten inzetten om het eiland van jouw te maken. Voor elke piraat en zeeslang die je hebt mag je één dobbelsteen werpen. De aantallen die je werpt zorgen voor een bepaalde kracht, die hoger moet zijn dan die van het eiland. Lukt het? dan krijg je evenveel geld als de kracht van het eiland en mag je zonder te betalen de actie uitvoeren (zolang het eiland van jouw is). Als andere mensen jouw eiland bezoeken, dan krijg je één munt.
Het doel is om zoveel mogelijk reown te scoren, maar het spel eindigt pas als een speler acht gebouwen heeft gemaakt. Daardoor kan het spel erg lang duren, vooral als alle spelers zich focussen op het veroveren van eilanden en niet op het kopen/bouwen van gebouwen. Desondanks is dit spel voor iemand die zo nu en dan bordspellen speelt goed te begrijpen en werkt het spelmechanisme erg prettig. Het spel duurt ongeveer anderhalf tot twee uren, maar zodra je in het spel zit vergeet je de tijd.
Kwaliteit: 8
Begrijpelijk: 7
Spelmechanisme: 9
Spelduur: 6,5
Maak jouw eigen website met JouwWeb