Brugge
Brugge van White Goblin Games. Het speelt zich logischerwijs af in het Belgische dorp Brugge waar spelers punten moeten verzamelen door grachten en huizen te bouwen, personen aan te trekken en door de meerderheid te hebben van iets (bijvoorbeeld de meeste personen of langste gracht). Iedere speler begint het spel met vijf kaarten. Deze kaarten hebben op hun voorkant een persoon met omschrijving en kosten en op hun achterkant een huis. Elke actie die een speler doet, kost een kaart. De kaarten hebben een kleur (blauw, geel, rood, bruin of paars) die correspondeert met een dobbelsteen die aan het begin van een ronde gegooid wordt. Indien een speler geld wil, kan de speler een kaart afleggen en evenveel geld pakken als de dobbelsteen van dezelfde kleur aangeeft. Je kunt een huis kopen, een persoon aantrekken indien je een leeg huis hebt, noodlotfiches afleggen of een kanaal bouwen. Het is dus makkelijk bij te houden wie aan de beurt is gezien het aantal kaarten wat je over hebt.
Personen: geven een eenmalig of permanente voordeel, kunnen punten opleveren of geactiveerd worden.
Huizen: heb je nodig om één persoon te huisvesten
Noodlot: wanneer een 5 of 6 met een dobbelsteen gegooid wordt krijgt iedereen een noodlotfiche van de betreffende kleur. Bij drie van dezelfde kleur slaat het noodlot toe en krijg je een eenmalige straf. Dat kan zijn: verlies al je geld, leg een persoon af, vernietig een kanaal, ed. Vervolgens leg je de drie noodlotfiches af van deze kleur.
Het charmante van Brugge is het pakken en gebruiken van kaarten. Aan het begin van een ronde mag de startspeler de bovenste kaart van één van de twee stapels pakken en is het een verassing wat voor kleur er onderweg komt. Een beetje variatie qua kleur kan handig zijn, maar soms heb je veel van dezelfde kleur nodig om meer punten te scoren.
Kwaliteit: 7
Spelmechanisme: 9
Ontwerp: 6 (persoonlijk vind ik het een beetje oubollig uitzien, ondanks het thema)
Geluksfactor: 7,5
Maak jouw eigen website met JouwWeb